2012-03-29

Broccolisoppa med rostad vitlökssås

Igår hann jag göra ganska mycket mat. Jag hade fullt upp hela dagen så jag hade inte tid att uppdatera, men då gör jag det nu istället. Till lunch bjöd jag min familj på broccolisoppa (recept från MerSmak) och till serverade jag ett bröd (grunden kommer från Tasteline, men jag har lagt till egna ingredienser) som jag hade bakat på morgonen. Maten blev mycket godare än jag hade förväntat mig och min familj tyckte likadant. Soppan hann jag tyvärr inte fota (jag var hungrig och glömde bort det, kom på det efter jag ätit halva), men brödet hann jag däremot att fota när jag skar upp det.
På kvällen följde jag med en kompis hem till henne där vi gjorde väldigt smarriga laxrullar. Jag hade faktiskt inte ätit det tidigare, men jag är väldigt glad att hon introducerade det för mig. Det är inte sista gången jag äter det i alla fall.

Broccolisoppa med rostad vitlökssås
(4 port - 15 min)
500 g broccoli
1 hackad gul lök
1 liter hönsbuljong
0,5 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
0,5 dl färsk basilika

Rostad vitlökssås
1 stor pressad vitlöksås
2 msk olivolja
0,5 tsk salt
2 dl turkisk yoghurt

Börja med att skiva broccolistjälkarna och spara buketterna. Koka stjälkar och lök i hönsbuljong cirka 5 minuter. Salta och peppra.
Tillsätt buketterna och koka ytterligare 5 minuter. Vänd ner basilika och mixa med mixerstav till en slät konsistens.

Vitlöksås; Bryn vitlök med olivolja och salt tills vitlöken fått färg, cirka 3 minuter. Blanda vitlöksoljan med yoghurten och servera en klick till soppan.

Grahamsbröd med kesella, cashewnötter och morötter
(2 formbröd - 2 timmar)
5 dl vatten (37 grader)
50 g ekologisk jäst
100 g kesella
8 dl grahamsmjöl
4 dl vetemjöl
1 stor riven morot
2 dl cashewnötter
0,5 tsk salt

Smula först ner jästen i en bunke. Häll på vatten och rör tills jästen har löst sig. Tillsätt därefter Kesella, grahamsmjöl, hälften av vetemjölet och salt. Arbeta degen fast och smidig och låt den jäsa i 30 min.
Knåda därefter degen med resten av mjölet, tillsätt cashewnötter och de rivna morötterna. Tillsätt lite extra vetemjöl vid behov. Dela degen i två delar och forma till limpor. Låt degen jäsa i ytterligare 30 min.
Pensla med vatten och strö på lite linfrön. Grädda i mitten av ungen på 175 grader i ca. 30 min.

Smaklig måltid!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar